rolo

Τρίτη, 23 Μαΐου 2017

Σπορά νεφών με εναέρια μέσα

Φωτογραφία του χρήστη Meteo Gr.

Τα αεροσκάφη που χρησιμοποιεί ο ΕΛΓΑ για την αντιμετώπιση δημιουργίας μεγάλου χαλαζιού στην Μακεδονία και τη Θεσσαλία δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τα ίχνη αεροσκαφών (contrails). Πραγματοποιείται από μικρά αεροσκάφη και σε πολύ χαμηλότερο ύψος από ότι οι εμπορικές πτήσεις.

Πώς και γιατί γίνεται η σπορά:

Στην εικόνα βλέπετε ένα σχέδιο ενός καταιγιδοφόρου νέφους στην πλήρη ανάπτυξή του. Δεν παράγουν όλες οι καταιγίδες χαλάζι και ειδικά μεγάλο χαλάζι. Ας τα πάρουμε από την αρχή όμως: μέσα στο νέφος βρίσκουμε νερό σε μεγάλο υψόμετρο όπου η θερμοκρασία φτάνει τους -40°C (νερό σε υπέρτηξη). Μόλις έρθει σε επαφή όμως με έναν πυρήνα παγοποίησης (πάγο, σκόνη, γύρη κτλ.) τότε δημιουργείται παγοκρύσταλλος. Ο παγοκρύσταλλος καθώς κινείται μέσα στο νέφος μεγαλώνει σε μέγεθος καθώς έρχεται σε επαφή με το νερό και αν δεν υπάρχουν αρκετοί πυρήνες παγοποίησης ώστε να δημιουργήσουν νέους μικρούς παγοκρυστάλλους, τότε ο αρχικός μας παγοκρύσταλλος αυξάνει σημαντικά σε μέγεθος και αρχίζει να κατέρχεται λόγω του βάρους του. Ανάλογα το μέγεθος του χαλαζιού που πέφτει στο έδαφος, μπορούμε να εκτιμήσουμε πόση ώρα και με τι ταχύτητα κινήθηκε μέσα στο νέφος.

Η σπορά των νεφών με ιωδιούχο άργυρο γίνεται για να υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ των πυρήνων παγοποίησης, με σκοπό τη δημιουργία πολλών μικρών χαλαζόκοκκων. Ανάλογα τις κατακόρυφες ταχύτητες μέσα στο νέφος, η διαδικασία σποράς μπορεί να είναι αποδοτική ή όχι, και επιπρόσθετα το χαλάζι μπορεί και πάλι να επιζήσει μέχρι το έδαφος αλλά θα έχει πολύ μικρότερη διάμετρο από ό,τι αν δεν είχε γίνει η σπορά. Επίσης δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η σπορά των καταιγίδων μειώνει το ποσό της βροχής.

Υπάρχουν 3 τρόποι σποράς των νεφών με αεροσκάφη: στην πλευρά όπου γίνεται η εισχώρηση του θερμού αέρα (όπως στο σχήμα μας), πλάγια του νέφους και στην κορυφή του νέφους πριν όμως φτάσει την πλήρη ανάπτυξή του. Ο πιο αποδοτικός αλλά και πιο δύσκολος τρόπος είναι ο πρώτος που περιγράφεται στο σχήμα, καθώς ο ιωδιούχος άργυρος μπορεί να φτάσει σε μεγάλο ύψος στο εσωτερικό του νέφους που δεν μπορεί να πετάξει το αεροσκάφος.

Η σπορά των νεφών στη χώρα μας ξεκίνησε το 1981 και εφαρμόστηκε με διακοπές μερικών ετών, αλλά συνεχίζεται μέχρι σήμερα μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου με αρκετά θετικά αποτελέσματα.  - meteo.gr. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Kairos.gr