rolo

Πέμπτη, 21 Μαΐου 2015

Eις το χωρίον της Καμάρας

Πηγές του 14ου αιώνα αναφέρουν την ύπαρξη κουρατορίας της Καμάρας. Κουρατορία ονομαζόταν κατά τα Ανδηγαυικά χρόνια έκταση γης η οποία ανήκε στην εκκλησία. Επίσης υπάρχουν στοιχεία υποδεικνύουν ότι η περιοχή κατοικούνταν από τα αρχαία χρόνια.

Άγιος Βλάσιος
          Ο ναός βρίσκεται κοντά στο χωριό της Καμάρας υπό την σκιά του βουνού των Αγίων Δέκα. Παρουσιάζει κάποια αξιόλογα στοιχεία. Προ μερικών ετών έστεκε ασκεπής και ερειπωμένος αλλά πλέον έχει αναπαλαιωθεί και αναστηλωθεί ενώ έχει τοποθετηθεί και ξύλινη στέγη. Όμως το ανατολικό τμήμα του ναού βρίσκεται απ’ ό,τι φαίνεται πάνω στο σύνορο χτήματος και δυστυχώς κάποιοι κάρφωσαν το συρματόπλεγμα της περίφραξης που ορίζει την ιδιοκτησία τους πάνω στον τοίχο του ιερού!

Απέκτησε την τωρινή του μορφή στην εποχή των Βενετσιάνων κατά την οποία προφανώς ανοικοδομήθηκε συμπεριλαμβάνοντας τμήματα ενός προγενέστερου ναού. Η ανέγερση του παλαιότερου ναού, βάσει τοιχογραφιών και μορφολογικών στοιχείων, ανάγεται στον 13ο αιώνα. Επίσης ίσως να λειτούργησε και ως μονή κατά την Ενετοκρατία.

Είναι ένας μονόχωρος ναός με τρίπλευρη αψίδα ιερού στο άνω μέρος της οποίας σχηματίζεται ημικυκλική εσοχή. Η είσοδος του βρίσκεται στον νότιο τοίχο. Το ιερό και μέρος του νότιου τοίχου ανήκαν σε ναό των βυζαντινών χρόνων. Αυτό μαρτυρείται από την παρουσία κεραμοπλαστικού διακόσμου, στην τοιχοποιία της αψίδας του ιερού και του νότιου τοίχου, με την μορφή πλίνθινων οκτάκτινων αστεριών και τεθλασμένων γραμμών από κεραμίδια ή τούβλα τοποθετημένα διαγωνίως. Αυτά είναι τυπικά χαρακτηριστικά βυζαντινής τεχνοτροπίας. Γύρω από τον νότιο και δυτικό τοίχο υπάρχει ασκεπές πρόσκτισμα στο εσωτερικό του οποίου βρίσκονται οικοδομικά υλικά και τμήματα ταφόπλακας. Η παρουσία του προσκτίσματος υποδηλώνει ότι ο ναός πιθανόν αποτέλεσε και μονή.

Στον ναό σώζονται τοιχογραφίες διαφόρων περιόδων. Αυτές της βυζαντινή περιόδου ανάγονται πιθανόν στον 13ο αιώνα. Αξιοπρόσεκτο είναι το γεγονός ότι η αγία τράπεζα είναι στερεωμένη πάνω σε ένα αρχαίο, δωρικού τύπου, κιονόκρανο. Το ίδιο συμβαίνει και στον παραπλήσιο ναό των Ταξιαρχών ο οποίος όμως περιλαμβάνει εκτός από αρχαιοελληνικά και παλαιοχριστιανικά αρχιτεκτονικά μέλη. Δεν θα ήταν λοιπόν παράλογη η εικασία ότι σε αυτήν την θέση ή κάπου εκεί κοντά υπήρχε ένα αρχαίος ναός και μεταγενέστερα μια παλαιοχριστιανική βασιλική. Άλλωστε η εύρεση τάφων ελληνιστικής εποχής κοντά στο Αλεποχώρι (βρίσκεται δίπλα από την Καμάρα) φανερώνει την ανθρώπινη δραστηριοποίηση στην περιοχή ήδη από τα αρχαία χρόνια.

Ακόμη δε, υπάρχει και ένας θρύλος που λέει ότι η περιοχή βορειοανατολικά του ναού είναι τόπος συνάντησης διαφόρων στοιχειών και φαντασμάτων.


Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ    
Οι Ταξιάρχες βρίσκονται στους πρόποδες του βουνού των Αγίων Δέκα στο χωριό της Καμάρας. Είναι παραπλήσιοι του ναού του Αγίου Βλάσιου και βρίσκονται σε κακή κατάσταση.

Χρονολογία ανέγερσης δεν γνωρίζουμε αλλά λόγω της εμφανούς παλαιότητας και της μορφολογίας του ναού δεν αποκλείεται να ανάγεται στον 15ο αιώνα αν και η ιστόρηση υποδεικνύει 17ο αιώνα.

Είναι μια επτανησιακή μονόκλιτη βασιλική. Βρίσκεται σε μέτρια κατάσταση και φέρει σκεπή από ελενίτ. Στο εσωτερικό περιλαμβάνει τοιχογραφίες από τις οποίες κάποιες χρονολογούνται στον 17ο αιώνα. Σε κάποια σημεία στους τοίχους στο εσωτερικό, βρίσκονται κρυμμένες κάτω από το στρώμα ασβέστη και άλλες τοιχογραφίες οι οποίες δεν έχουν μελετηθεί.

Το ενδιαφέρον στοιχείο αυτού του ναού είναι ότι κάποια από τα δομικά του στοιχεία προέρχονται από άλλα κτίσματα, αρχαιότερα. Συγκεκριμένα τρεις μικροί δωρικού ρυθμού κίονες είναι ενσωματωμένοι σε διάφορα σημεία. Ο ένας μάλιστα χρησιμοποιείται ως βάση της αγίας τράπεζας. Ένας άλλος ορίζει την κάθετη πλευρά του παραθύρου του ιερού. Επίσης υπάρχουν και παλαιοχριστιανικά αμφίγλυφα θωράκια. Το ένα είναι τοποθετημένο μπροστά από την αγία τράπεζα. Στην μπροστινή πλευρά εμφανίζει δυο πτηνά, πιθανόν πάπιες παραπλεύρως ενός σταυρού. Στην άλλη κυριαρχεί το ίδιο θέμα αλλά με διαφορετικά πτηνά, ίσως παγώνια. Από το άλλο θωράκιο σώζονται μόνο τμήματα τα οποία είναι ενσωματωμένα στα υπέρθυρα της μεσαίας και αριστερής θύρας του τέμπλου, καθώς και στο δάπεδο. Προφανώς αυτά τα αρχιτεκτονικά μέλη προήλθαν από αρχαιότερα κτίσματα που υπήρχαν στην περιοχή ή στην θέση του τωρινού ναού. Ίσως κάποιος προχριστιανικός και μετέπειτα παλαιοχριστιανικός ναός.
          
Πηγές:

  • http://www.kouramades.gr/
  • http://psorari.blogspot.com
  • Βυζαντινή τέχνη στα Επτάνησα, Π. Λ. Βοκοτόπουλος – Κερκυραϊκά χρονικά τόμος 15
  • Old Corfu,  History and Culture – Ν. Σταματόπουλος
  • Ανδηγαυική Κέρκυρα (13ος-14ος αι.) - Σ. Ασωνίτης
  • Η Κέρκυρα και τα ηπειρωτικά παράλια στα τέλη του Μεσαίωνα (1386-1462) - Σ. Ασωνίτης
  • Η νήσος των Κορυφών τον 16ο αιώνα - Χ Κόλλας 
  • Θερμές ευχαριστίες στον κ. Δημουλά για την ευγενική χορηγία των φωτογραφιών του Άη Γιώργη. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Kairos.gr